Tess Gerritsen
Els Braspenning
The surgeon
Amsterdam: The House of Books, 2021
316 p.
9789044362510 (paperback)

Word zelf het volgende slachtoffer van de chirurg. Beter kan je het niet zeggen: De chirurg van Tess Gerritsen dwingt de lezer vanaf de eerste pagina om mee te speuren naar een seriemoordenaar, die in Boston actief is. Toch komt de politie er al snel achter dat de moorden daar niet begonnen zijn. De spilfiguur waarrond alles lijkt te draaien, is de chirurg Catherine Cordell. Ze viel twee jaar geleden zelf in handen van een seriemoordenaar, maar kon overleven door hem te doden. Op het moment dat haar leven terug in de plooi lijkt te vallen, doemen door de nieuwe moorden de spoken van haar verleden weer op. Het politieteam van Moore, Frost en Rizzoli vindt al snel overeenkomsten met de oude moorden. De slachtoffers zijn steevast jonge vrouwen, die in hun eigen huis aangevallen worden. Als orgelpunt van de brutaliteiten waaraan hij hen onderwerpt, snijdt hij hun baarmoeder uit.
Naarmate het boek vordert, wordt de band tussen Moore en Cordell steeds inniger. Dit zorgt er soms …Lees verder
Een seriemoordenaar in Boston sluipt 's nachts de huizen van zijn slachtoffers binnen en verwijdert hun baarmoeder voordat hij hen de keel doorsnijdt. Vanwege zijn vakkundige 'operaties' heeft hij de bijnaam 'De Chirurg' gekregen. Het enige houvast dat de politie heeft, is de getuigenis van dokter Catherine Cordell, chirurg in een van Bostons beste ziekenhuizen, die bijna het slachtoffer werd van een nagenoeg identieke moord en de dader doodschoot. Catherines met moeite herwonnen zelfvertrouwen stort in als blijkt dat 'De Chirurg' geheime details weet van de aanslag op haar leven. En met iedere moord lijkt hij dichter bij te komen. Is 'De Chirurg' wel een copycat killer? Catherines leven verandert geleidelijk in een hel. Het enige houvast dat ze nog heeft, is rechercheur Thomas Moore, maar is hij opgewassen tegen 'De Chirurg'? Een zeer spannende, vlot geschreven medische thriller, met een vleugje romantiek en een bloedstollende finale.

Over Tess Gerritsen

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door

Tess Gerritsen (San Diego, 12 juni 1953) is een Chinees-Amerikaanse auteur van thrillers. In de Verenigde Staten zijn de meeste van haar boeken bestsellers, maar ook in Europa zijn haar boeken populair.

Gerritsen is van Chinese afkomst (Gerritsen is de naam van haar Nederlands-Amerikaanse echtgenoot, volgens haar eigen blog) maar woont al haar hele leven in Amerika. Ze studeerde aan de Stanford-universiteit en behaalde daar in 1979 haar basisartsdiploma. Daarna werkte ze nog aan de Universiteit van Californië in San Francisco, waar ze haar M.D. haalde. Na specialisatie werkte ze op Hawaï als interniste.

Ook haar echtgenoot is arts. Toen ze in verwachting raakte van haar eerste kind, gaf ze haar artsenwerk op. Na de geboorte van hun tweede kind vestigde ze zich met haar man en twee kinderen in Maine. Hierna begon ze met het schrijven van fictie. Aanvankelijk schreef ze alleen maar romantische thrillers. Haar debuu…Lees verder op Wikipedia