Clara en Nora
Richard B. Wright
Clara Callan
Breda: De Geus, 2003
448 p.
90-445-0269-7

Richard B. Wright (geb. 1937) doceerde Engelse literatuur tot aan zijn pensioen. Hij schreef zowel jeugdboeken als romans. Hij debuteerde voor volwassenen met The weekend man (1971). Voor In the middle of a life (1973) ontving hij de City of Toronto Book Award, maar vooral zijn laatste twee romans vielen bij de critici in de smaak. Waar The age of longing (1995) het nog moest stellen met een nominatie voor zowel de Giller Prize als de Governor General's Award, wint Clara Callan (2001 -- Clara en Nora) beide bekroningen. Een dubbelslag die enkel Michael Ondaatje met De geest van Anil op zijn palmares heeft staan. Wright concentreert zich in zijn romans op het verstedelijkte Canada dat een proces van homogenisering en verlies van identiteit doormaakt onder invloed van de culturele en economische dominantie van de Verenigde Staten. Daartegenover staat de sterke invloed die hij zelf heeft ondergaan van de Amerikaanse 'urban literature'. In Clar…Lees verder
Na de dood van haar vader blijft de 31-jarige Clara Callan in 1934 achter in het huis dat ze met hem en haar zus Nora deelde in een Canadees dorp. De levenslustige Nora gaat naar New York en wordt hoorspelactrice. De in literatuur en muziek geïnteresseerde Clara trekt zich terug uit het benauwende dorpsleven. Via haar dagboekaantekeningen en briefwisseling met Nora en enkele anderen horen we van de drama's in haar leven: verkrachting, zwangerschap, abortus en een relatie met een gehuwde man die haar bedriegt, waarna ze besluit het kind dat ze verwacht alleen op te voeden, wat haar haar baan als lerares kost. Op de achtergrond klinken de gebeurtenissen van de jaren dertig in Amerika en Europa door. Een te breedvoerige, door de structuur van uitsluitend brieven en dagboekfragmenten wat saaie roman. Deze mening wordt gerelativeerd door het feit dat Wright (1937) met dit boek de twee voornaamste literaire prijzen van Canada won. De Nederlandse titel suggereert ten onrechte twee hoofdfigur…Lees verder