De regering en het huwelijksleven van Hendrik VIII van Engeland gezien door de ogen van een adellijke dame die probeert met haar familie de politieke en persoonlijke grillen van de koning te overleven.
The king's curse
Philippa Gregory
London: Simon & Schuster, 2015
610 p. : ill.
9780857207586 (paperback)

De regering van Hendrik VIII van Engeland en de verwikkelingen met zijn zes vrouwen zijn een onuitputtelijke bron van inspiratie voor romanschrijvers. In dit geval wordt het verhaal verteld door Margaret, lid van het vorige koningshuis. Zij heeft zich bij de situatie neergelegd, maar zij en haar familie lijden toch onder de afschuwelijke willekeur van het nieuwe regime en zelf wordt zij uiteindelijk op hoge leeftijd het slachtoffer van Hendriks waanzin. Haar verhouding met zijn eerste vrouw en zijn dochter Mary is innig en ontroerend, maar de schrijfster wil te veel vertellen en het verhaal, een serie losse scènes, ontleent zijn spanning volledig aan de grillen van de vorst – zijn paranoia en de vele miskramen van zijn echtgenotes waren misschien het gevolg van een ziekte, de ‘vloek’ van de titel - is het geheel brokkelig, te lang en af en toe gewoon saai. Voorin stambomen van de huizen Tudor en Plantagenet plus kaarten van Londen en Engeland; achterin een bibliografie van 8 p. Normal…Lees verder

Over Philippa Gregory

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Larry D. Moore

Philippa Gregory (Nairobi, 9 januari 1954) is een Engels schrijfster, vooral bekend van haar historische romans.

Leven en werk

Gregory werd in Kenia geboren maar ging al op jonge leeftijd met haar ouders naar Engeland terug. Ze kreeg een journalistieke opleiding en werkte vervolgens als verslaggeefster bij Portsmouth News en de BBC. Ondertussen studeerde ze tevens geschiedenis aan de Universiteit van Edinburgh en promoveerde daar op het onderwerp “literatuur van de 18e eeuw”. Ze gaf college aan de Universiteit van Durham en de Teesside Universiteit in Middlesbrough.

In 1987 debuteerde Gregory met de historische roman Wideacre, die het begin zou worden van een gelijknamige trilogie. Grote bekendheid verwierf ze met de ‘Tudor-reeks’ (2001-2008). Van het eerste deel, The Other Boleyn Girl (Nederlandse vertaling: De zusjes Boleyn) werd in 2003 door de BBC een televisiefilm gemaakt en in 2008 een gelijkn…Lees verder op Wikipedia