Muskietenkust
Paul Theroux
The mosquito coast
Amsterdam: De Arbeiderspers, 1991
435 p.
90-295-4892-4

Theroux is vooral bekend om zijn reisverhalen zoals 'The Great Railway Bazaar'. 'Muskietenkust' is gedeeltelijk ook een reisverhaal, waarin een gezin Amerika verlaat en zijn heil zoekt in de oerwouden van Honduras. Het is echter ook het verhaal van een vader-zoon verhouding. Allie Fox is een geniale uitvinder, bezeten maatschappij-criticus, een eenzame held. Zijn tirades tegen de maatschappij zijn geestig maar vaak onredelijk en wat hij van zijn vrouw en kinderen aan toewijding en overgave verwacht, is angstaanjagend. Maar zijn 13-jarige zoon Charles, die het verhaal vertelt, ziet dit maar geleidelijk in, en blijft zijn vader trouw door alle ontberingen en enge avonturen. Zeer onderhoudend verhaal met uitstekende karaktertekening en boeiende situaties. De Nederlandse vertaling leest prettig. Succesvol verfilmd. Goedkope paperback, vrij kleine druk.

Over Paul Theroux

CC BY 3.0 - Foto van/door Ramnarasimhan

Paul Edward Theroux (Medford (Massachusetts), 10 april 1941) is een Amerikaans schrijver van reisverhalen en romans. Zijn bekendste werk is The Great Railway Bazaar (1975), een verhaal over een treinreis vanuit Groot-Brittannië door West- en Oost-Europa en Azië tot aan Japan en weer terug. Naast reisboeken schrijft hij fictie. Een bekende roman is The Mosquito Coast die werd verfilmd.

Theroux groeide op in zijn geboorteplaats in een katholiek gezin met zeven kinderen. Zijn vader was van Frans-Canadese en zijn moeder van Italiaanse afkomst.
In 1959 slaagde hij voor de middelbare school, waarop hij ging studeren aan de Universiteit van Maine. Daar was hij actief in de beweging tegen de Vietnamoorlog. Voor het beëindigen van de opleiding stapte hij over naar de Universiteit van Massachusetts, waar hij schrijflessen volgde. In 1963 studeerde Theroux af met een "Bachelor of Arts degree".
Aan de uni…Lees verder op Wikipedia