De geschiedenis van een aristocratische familie in Wenen neemt in het fin de siècle een tragische loop.
Sfinx : roman
Amsterdam: De Bezige Bij, 2004
222 p.
90-234-1483-7

Het dubbele dier

Paul Claes' nieuwe roman De sfinx beschrijft de tijdgeest in het Wenen van 1899 via de lotgevallen van een aristocratische familie. Tegelijk is zijn boek een gezinsdrama met nadrukkelijk freudiaans grondplan.

Wie zichzelf wil kennen / moet kijken in de spiegel / van een andere ziel. Als hij het al niet gebruikt had in zijn encyclopedische autobiografie Het hart van de schorpioen , had dit citaat van Plato het motto kunnen zijn van Paul Claes' nieuwe roman Sfinx .

Sfinx schetst de ondergang van een Weense familie aan het eind van de negentiende eeuw. Het huwelijk van Egon von Löwen, generaal in het leger van de Oostenrijkse keizer, en zijn vrouw Carlotta bestaat enkel op zondag, wanneer de familie zich opdirkt voor een wekelijkse wandeling door het park. Thuis hebben de echtgenoten gescheiden slaapkamers en draaien gesprekken uit op ruzie. Er zijn drie kinderen: de eigenwijze Elisabeth, de verwijfde Horst en de charmante Sophie. Egon haalt zijn maîtresse, Sasja, in huis als kamermeisje. Egon heeft een tijd gediend als commandant in de Balkan. Hij bleek niet opgewassen tegen de chaotische rebellenacties en reageerde wreed. Maar nu zijn de rollen omgekeerd. De Bosnische partizanen…Lees verder

De donkere kant van de vrouw op de sofa

(tijd) - Hij is een schrijver zoals je denkt dat een schrijver er hoort uit te zien, verward en met bril. Ooit zag ik een interview met hem waarin hij het woord 'ik' zelfs niet gebruikte, zo sterk vertoefden zijn gedachten in abstractere regionen van universeel intellectualisme. Dezelfde regio waar ongetwijfeld zowel de hedendaagse Franse filosofie als de antieke letteren ontsproten zijn. Leuvenaar Paul Claes lijkt me dus niet echt een toonbeeld van compatibiliteit met de moderne massamedia. Scoren in een quiz op tv? Drie camera's en één blik van Greet Op de Beeck zouden hem ongetwijfeld genadeloos de vernieling indraaien. Maar zelfs bij een nederlaag zouden de kenners het wel weten: de slimste mens ter wereld is in werkelijkheid en met voorsprong Paul Claes.

Omdat Claes' intellectualisme bescheidenheid overstijgt, staat op de flap van zijn nieuwe roman 'Sfinx' opgesomd wat hij allemaal is. Paul Claes is een gerenommeerde schrijver van romans, poëzie en essays, maar ook de vertaler …Lees verder

Het decor van Sfinx is het Oostenrijk van het eind van de 19e eeuw. Keizer Frans Joseph slaagt er nauwelijks nog in het Habsburgse Rijk staande te houden, "overal dreigden de kroonlanden het juk af te gooien als ze een teken van zwakte bespeurden: Hongaren, Tirolers, Kosovaren, Moraviërs, Kroaten en Serviërs, allemaal terroristen en anarchisten, allemaal vijanden van orde en gezag, allemaal moordenaars en bommenleggers". Het mondaine Wenen ziet met lede ogen een nieuwe tijd aanbreken. "De tijden waren veranderd: de adel zocht in de burgerij nieuw bloed": ook voor generaal in het Koning-en-Keizerleger Egon von Löwen en diens echtgenote Carlotta geldt dat zij in de hogere bourgeoisie niet worden geduld. Carlotta wordt beschouwd als de indringster in die kringen. Met als vertrekpunt het eerste officiële (lente-)bal dat hun dochter Elisabeth mee zal beleven, zet Paul Claes een verhaal op van moord en verraad, van wraak en weerwraak, van liefde en haat... Een verhaal waarin ouders e…Lees verder
Deze historische roman speelt zich af in Wenen tijdens het 'fin de siècle' en vertelt het tragische verhaal van een aristocratisch gezin vanuit het wisselende perspectief van de verschillende gezinsleden en hun dienstmeisje. Een verhaal over sociale verhoudingen, liefde, dood, schuld en boete. Cruciale gebeurtenissen worden vanuit meer perspectieven verteld. Zo wordt een nieuw licht op het vertelde geworpen, maar soms zakt hierdoor de spanningsboog in. Dat neemt niet weg dat dit boek tot het einde toe boeit. De auteur Paul Claes (1943) speelt zoals in zijn eerdere historische romans virtuoos met taal en verwijzingen naar literatuur en mythologie. Dat resulteert dit maal niet in een moeilijk boek. Claes is naast prozaïst tevens dichter, essayist en vertaler en werd meermaals bekroond, o.m. in 2002 met de Multatuliprijs voor de roman 'De Kameleon' en in 1996 met de Martinus Nijhoffprijs voor zijn vertalingen. Het omslag toont het schilderij 'Der Kuss der Sphinx' (1895) van Franz von Stu…Lees verder