Psyche : roman
Amsterdam: De Bezige Bij, 2006
299 p.
90-234-2075-6

Echo van de mythe

De Romeinse keizer Hadrianus staat centraal in Paul Claes' nieuwe roman, waarin we veel leren over de Oudheid. Iets te veel.

Voor zijn nieuwe roman Psyche koos Paul Claes een historische monarch als spilfiguur: de Romeinse keizer Publius Aelius Hadrianus. Hij leefde van 76 tot 138, en toen hij het rijk in handen kreeg, was het door de expansiedrift van zijn voorgangers tot zijn verste grenzen uitgedijd. Hadrianus heeft gedurende zijn regeerperiode het grondgebied doorkruist tot in de uithoeken. ,,Hij had oorlog gevoerd en vrede gesticht. Hij was blootshoofds onder de Afrikaanse zon en door de Helvetische sneeuw gereden. Maar hij wordt ouder. Zijn lichaam kan het ritme niet meer aan. Psyche volgt de keizer tijdens de laatste jaren van zijn leven. Samen met zijn minnaar Antinoös, zijn vrouw Sabina, de priester Pankrates en de rest van zijn gevolg reist hij tegen een rustig tempo door Egypte. Hij betreedt Alexandrië als een god, gaat op leeuwenjacht, bezoekt heiligdommen en piramides. Centraal in dit verhaal staan de rivaliteit tussen Hadrianus' lieveling Antinoös en de aspirant-troonopvolger Commodus, …Lees verder

De engel van Hadrianus

Paul Claes schreef met Psyche misschien wel zijn beste historische roman tot nu toe. Tegen het decor van het Alexandrië van 130 na Christus brengt hij de zwoele liefde van de Romeinse keizer Hadrianus voor de jonge Griek Antinoös weer tot leven.

Van niemand werden er zo veel beelden gemaakt in de antieke wereld als van de 'langwimperige' Antinoös. In alle musea ter wereld duiken tot vandaag zijn fraaie bustes op. Hij was dan ook niet de eerste de beste schandknaap. Antinoös was de grote liefde van de befaamde Romeinse keizer Hadrianus (die van de muur in Engeland en van de Engelenburcht in Rome). Hij was negentien toen hij in mysterieuze omstandigheden in de Nijl verdronk. De toen vierenvijftigjarige Hadrianus kwam zijn verdriet om de dood van Antinoös nooit meer te boven en vereeuwigde zijn onsterfelijke liefde in talloze sculpturen van zijn lieveling, tot en met de bouw van een heuse stad die naar hem Antinoopolis werd genoemd.

Psyche van Paul Claes brengt de liefde van de keizer voor deze Griekse beau weer tot leven tegen het minutieus uitgelichte decor van het Alexandrië van 130 na Christus. Claes' prachtige historische roman ademt de decadente sfeer van Dood in Venetië van Th…Lees verder

In haar Herinneringen van Hadrianus liet Marguerite Yourcenar de Romeinse keizer op zijn leven terugblikken. Paul Claes focust nu op een reis die de oudere keizer met zijn echtgenote en jonge vriend Antinoös doorheen Egypte onderneemt. Zijn vrouw is van hem vervreemd en enkel nog belangrijk voor zijn imago. Zijn tedere en innige liefde voor Antinoös, die hij zijn 'psyche' noemt, wordt door onzekerheid en twijfel overschaduwd, en slaat om in schuldgevoel wanneer zijn vriend mysterieus verdrinkt in de Nijl. Naast de afkeer van de Egyptenaren, de vijandigheid van de Joden en de onzekere troonsopvolging, zorgt zijn eigen toekomst voor problemen. Hij kwam naar Egypte om een god te worden, maar zijn verlangen naar onsterfelijkheid wordt ten slotte een verlangen naar de dood.
Herhaaldelijk verwijst de auteur naar vroegere historische figuren, zoals Alexander de Grote, maar vooral naar de Griekse mythologie. Dit is niet enkel te verklaren door zijn persoonlijke interesse en zijn voorliefd…Lees verder
Na Yourcenars meesterwerk over keizer Hadrianus' leven leek er niet veel ruimte meer te zijn voor nòg een roman. Toch is de auteur erin geslaagd de liefde van Hadrianus voor de Bythinische jongeling Antinoos in een nieuw licht te plaatsen. Aan het eind van zijn regering onderneemt de Romeinse keizer een tocht door Egypte. Behalve zijn vrouw Sabina en zijn vermoedelijke opvolger Commodus is ook zijn minnaar aan boord. De keizer is min of meer de gevangene van de verwijten van Sabina en de eisen van Commodus. Om te ontsnappen maakt hij met Antinoos privé-uitstapjes aan de wal, niet alleen naar bordeelwijken maar ook naar een oude tempel. Daar doet Antinoos de idee op, dat iemand het leven van een ander kan redden door zijn eigen leven daarvoor op te offeren. Korte tijd later verdwijnt hij spoorloos. Als zijn lijk in de rivier gevonden wordt, is Hadrianus ontroostbaar. Feiten en fictie zijn knap met elkaar verweven. Liefhebbers van historische romans zullen van dit boeiende boek genieten…Lees verder