Vier historische romans van de Oudheid tot en met de Franse Revolutie, aangevuld met korte verhalen en bespiegelingen.
Bevat
De lezer
Amsterdam: De Bezige Bij, 2002
637 p.
90-234-0772-5

Als er één bekende sater is, dan is het wel Marsua, die door Claus beschreven werd in het gelijknamige gedicht. De panter verwijst naar het bekende gedicht van Rainer Maria Rilke in de Neue Gedichte, een dichter die door Claes becommen-ta-rieerd is. Maar alludeert ook op de dieren die Bacchus begeleidden. De panter is bovendien in The hind and the panther van John Dryden het zinnebeeld van de rooms-katholieke kerk. De phoenix is de vogel die zich vernieuwt, die sterft en verrijst, symbool voor het element vuur. De kameleon, het zich altijd wijzigende dier, staat symbool voor de lucht. De schorpioen is het attribuut van de Romeinse vruchtbaarheidsgodin Tellus Mater en symboliseert de aarde. De titels openbaren een wereld van verwijzingen en een visie op het leven. Zowel de sater als de panter verwijzen naar het onderbewuste: beide staan diametraal tegenover Apollo. De phoenix symboliseert zowel het verleden als de toekomst: de cultuur bestaat slechts uit traditie die zich…Lees verder
Deze zware turf bevat vier historische romans. De eerste speelt in Efese in de klassieke oudheid. De tweede (zwakste) is een soort parafrase op de evangelies over leven en prediking van Jezus. De derde gaat over het leven van een van de stralendste figuren uit de Italiaanse renaissance: Pico della Mirandola. De vierde ten slotte behandelt het leven van Charles d'Eon, rond de tijd van de Franse revolutie - een man die onder meer een spionagereis naar Rusland maakt als vrouw verkleed. Ter afsluiting zijn er nog korte verhalen, bespiegelingen en vertalingen. De auteur is tevens een befaamd vertaler en als zodanig bekroond. Zijn eigen werk van de laatste tien jaar is hier bijeengebracht in een indrukwekkend, mooi en leesbaar gedrukt boek. Het erudiete werk stelt natuurlijk wel flinke eisen aan de lezer, maar de inspanning wordt beloond. Paperback, kleine druk.