De Franse dichters Paul Verlaine en Arthur Rimbaud hebben een stormachtige relatie vol ups en downs.
De haas en de regenboog
Amsterdam: De Bezige Bij, 2016
187 p.
9789023499923 (hardback)

Dichters zijn drinkers

Roman. Paul Claes schreef een welbespraakte roman over het tumultueuze dichterskoppel Arthur Rimbaud en Paul Verlaine in Londen. De highlights van de met een pistoolschot bezegelde affaire trekken aan ons voorbij.

Huiskamergeleerde, allesweter, pasticheur, klassiek vertaler en meester-bloemlezer. Het is slechts een greep uit de bundel etiketten waar de intussen 73-jarige Paul Claes zich mee mag tooien. Al zullen sommigen er ook enigszins kwaadaardig 'wijsneus' aan toevoegen.

Claes gaat er prat op ons universum met cerebrale blik te bekijken én hem vervolgens in erudiete woorden te vatten: 'De wereld interesseert me wel, maar eerder als een object van kennis (gedistantieerd dus) dan als een object van liefde (investering, fixatie, binding). En misschien is het beter zo. Je moet alles toch loslaten, ten langen leste', schreef hij ooit in Het hart van de schorpioen (2002). Toch cultiveert Claes ook de speelsheid, met literaire puzzels à volonté.

Met liefst honderd boeken op zijn naam, waaronder ook poëzie en romans, zou je vermoeden dat Claes stilaan op zijn lauweren gaat rusten. Maar de schrijver ontwaart nog een paar lacunes in zijn …Lees verder

Hellevaart met haring

Roman. In 1873 verwondde Paul Verlaine zijn minnaar Arthur Rimbaud. Paul Claes schreef een roman over het beroemdste schietincident van de literatuurgeschiedenis.

Op 10 juli 1873 kwam er in Brussel een einde aan de stormachtigste affaire uit de Franse literatuurgeschiedenis. Paul Verlaine had die ochtend in de Sint-Hubertusgalerij een pistool aangeschaft, was zich vervolgens moed gaan indrinken en later op de dag teruggewankeld naar hotel A la Ville de Courtrai in de Brouwersstraat, waar hij twee schoten afvuurde op Arthur Rimbaud. De schutter werd veroordeeld tot twee jaar cel. Het slachtoffer kwam er met een oppervlakkige wonde aan de pols vanaf.

Je wilt ze niet de kost geven, de auteurs die zich in deze turbulente relatie hebben verdiept. Nog niet zo lang geleden focuste Jean-Baptiste Baronian in de roman L'enfer d'une saison op die fatale julidagen. De biograaf van Rimbaud, Verlaine én Baudelaire was natuurlijk uitstekend geplaatst om deze affaire te beschrijven, maar Rimbaud-vertaler Paul Claes hoeft zeker niet voor zijn Franstalige landgenoot onder te doen. Als romancier kenmerkt hi…Lees verder

De stormachtige romance tussen Arthur Rimbaud en Paul Verlaine heeft Paul Claes (1943), schrijver en dichter, geïnspireerd tot het schrijven van deze historische roman. De auteur beschrijft het verblijf van Rimbaud en Verlaine in Londen in 1872, waar beide dichters heen waren gevlucht na het neerslaan van de Parijse Commune. Daar toetsen ze hun liefde voor elkaar en stellen die op de proef. Verlaine, een notoire dronkaard, wordt danig uitgedaagd door de veel jongere, provocerende Rimbaud, zodat hun liefdesleven vooral bestaat uit ups en downs. Verlaine krijgt het moeilijk te kiezen tussen zijn echtgenote Mathilde en Rimbaud. Na de zoveelste belachelijke ruzie vertrekt Verlaine naar Brussel. Rimbaud reist hem achterna. Op 10 juli 1873 wordt Rimbaud door Verlaine met een revolverschot gekwetst en Verlaine belandt in de gevangenis. De auteur beschrijft die ganse periode op een bijzonder poëtische en plastische wijze en neemt de tijd om te filosoferen over het nut van poëzie en literatuur…Lees verder