De rode letter
Nathaniel Hawthorne
The scarlet letter
Amsterdam: Contact, 2002
270 p.
90-254-1615-2

Een jonge vrouw, die in het zeventiende-eeuwse Boston echtbreuk heeft gepleegd, is veroordeeld een rode letter A (adulteress/overspelige) op haar kleding te dragen. Haar geestkracht wordt geconfronteerd met de wroeging van haar onbekend gebleven medeplichtige, een jong predikant. Meesterwerk van Hawthorne dat speelt in het sombere puriteinse milieu van Nieuw Engeland. Het zal om zijn wijdlopigheid en puriteinse moraal de moderne lezer maar matig boeien. Het boek bevat noten; het in de inhoudsopgave aangekondigde overzicht van leven en werk van de auteur (1804-1864) ontbreekt in deze editie; wel is deze herdruk voorzien van een toelichtend voorwoord van Pieter Steinz. Paperback, kleine druk. Deze klassieke Amerikaanse roman is verfilmd.

Over Nathaniel Hawthorne

Nathaniel Hawthorne (Salem, 4 juli 1804 - Concord, 18 mei 1864) was een Amerikaans schrijver en diplomaat. Zijn oeuvre bestaat uit romans en korte verhalen die zich veelal afspelen in de koloniale periode van de Verenigde Staten. De thematiek van zijn werk behelst de ethische problemen van zonde, straf en verzoening. Zijn hoofdwerk is The Scarlet Letter.

Afkomst en jeugd (1804-1820)

Nathaniel Hawthorne werd op 4 juli 1804 als de middelste van drie kinderen geboren in Salem in Massachusetts. Zijn vader was een kapitein op de grote vaart. De vroegste Amerikaanse voorouder van Hawthorne was William Hathorne. Deze vestigde zich tussen 1630 en 1633 in de jonge Massachusetts Bay Colony. Nog in Engeland had hij zich van de officiële kerk afgewend en zich bekeerd tot het bevindelijke Calvinistische purit…Lees verder op Wikipedia