The hours
Amsterdam: Bakker, 2003 | Andere uitgaves
229 p.
Aantekening
Filmeditie
90-351-2510-X

Bij Michael Cunninghams De uren is de drang om je in Virginia Woolfs leven en werk onder te dompelen groot. De originele titel The hours verwijst al meteen naar de werktitel van wat later Woolfs meesterwerk, Mrs. Dalloway, werd. Cunninham maakt gebruik van o.m. Woolfs structuur, stijl en drijfveren om vorm te geven aan iets dat zowel op zich kan staan, als in dialoog met Mrs. Dalloway gelezen kan worden. Bij zijn bronnenvermelding achteraan benadrukt hij dan ook dat zijn fictieve opvoering van bestaande personages als Virginia en Leonard Woolf, Vanessa Bell, Nelly Boxall e.a. op het inzicht van een aantal bronnen steunt.

Drie verhaallijnen die op het einde perfect in elkaar opgaan, geven vorm aan deze roman over de tijdsspanne van één dag: de 52-jarige uitgeefster Clarissa Vaughan, alias Mrs. Dalloway, organiseert een feest voor haar zieke, aan aids lijdende vriend Richard Brown, een onbegrepen dichter die die avond een grote literaire prijs in d…Lees verder
In deze op leven en werk van de Engelse schrijfster Virginia Woolf (1888-1941) gebaseerde roman komen in afwisselende hoofdstukken steeds drie personen aan het woord, die worstelen met hun gevoelens. Ten eerste is dat de nu in New York wonende 52-jarige lesbische moeder Clarissa, die door haar beste vriend, net als in Woolfs gelijknamige roman, 'Mrs. Dalloway' wordt genoemd. Dan is er Mrs. Woolf zelf, die in 1923 in de rustige Londense voorstad Richmond 'Mrs. Dalloway' aan het schrijven is, maar soms terug wil vluchten naar het bruisende Londen; en ten slotte is er de jonge Amerikaanse moeder Mrs. Brown, die in 1949 met behulp van de roman probeert een zinvolle invulling aan haar saaie bestaan probeert te geven. In het nu komen de drie verhalen samen. Van de Amerikaanse schrijver (1952) verschenen eerder al twee romans die goed werden ontvangen. Een originele en boeiende roman, waarin op een knappe manier de omstandigheden van Virginia Woolfs leven en van de hoofdpersoon uit 'Mrs. Dal…Lees verder

Over Michael Cunningham

Michael Cunningham (Cincinnati, 6 november 1952) is een Amerikaans schrijver. Zijn bekendste werk is de roman The Hours (1998) die werd bekroond met de Pulitzer-prijs en in 2002 werd verfilmd met Nicole Kidman, Julianne Moore en Meryl Streep in de hoofdrollen.

Leven en carrière

Cunningham is geboren in Cincinnati, Ohio en groeide op in Pasadena, Californië. Hij studeerde Engels aan de Stanford-universiteit en behaalde zijn Mastertitel aan de Universiteit van Iowa. Tijdens zijn studie publiceerde hij al een aantal korte verhalen in de tijdschriften Atlantic Monthly en Paris Review. Zijn verhaal White Angel werd verkozen tot beste Amerikaanse korte verhaal 1989.

Cunningham doceerde bij het Fine Arts Work Center in Provincetown, Massachusetts en aan het Brooklyn College in New York. Sinds 2008 doceert hij aan de hoog aangeschreven Yale-universi…Lees verder op Wikipedia