Bloedverwanten
Michael Cunningham
Flesh and blood
Amsterdam: Prometheus, 2004
442 p.
90-446-0469-4

Van Cunningham verschenen ook: "Huis aan het einde van de wereld" en "De uren". In "Bloedverwanten" volgt de lezer vier generaties van een typisch Amerikaanse immigrantenfamilie tussen 1935 en 1995 (met een preview tot 2035). Cunningham schrijft een bloedstollend epos van gewone mensen vol liefde, haat, verraad, succes, angst, dood, geweld, middelmatigheid en extravagantie. Wat er in een 20ste-eeuwse familie kan gebeuren, gebeurt. Cunninghams grootste kracht lijkt dat hij een ontroerende moraalsatire schrijft met echte mensen van wie de lezer onherroepelijk gaat houden, ook als ze niet deugen. De actualiteit van economische malaise, ziekte, overspel, (homo-)seksualiteit, incest, travestie en oplichterij lijkt voorlopig gegarandeerd. Cunningham weet de lezer vertrouwd te maken met deze bizarre mix, die ieders eigen leven lijkt te raken. Een grootse roman, prachtig geschreven en in mooi Nederlands vertaald. Vrij kleine druk.

Over Michael Cunningham

Michael Cunningham (Cincinnati, 6 november 1952) is een Amerikaans schrijver. Zijn bekendste werk is de roman The Hours (1998) die werd bekroond met de Pulitzer-prijs en in 2002 werd verfilmd met Nicole Kidman, Julianne Moore en Meryl Streep in de hoofdrollen.

Leven en carrière

Cunningham is geboren in Cincinnati, Ohio en groeide op in Pasadena, Californië. Hij studeerde Engels aan de Stanford-universiteit en behaalde zijn Mastertitel aan de Universiteit van Iowa. Tijdens zijn studie publiceerde hij al een aantal korte verhalen in de tijdschriften Atlantic Monthly en Paris Review. Zijn verhaal White Angel werd verkozen tot beste Amerikaanse korte verhaal 1989.

Cunningham doceerde bij het Fine Arts Work Center in Provincetown, Massachusetts en aan het Brooklyn College in New York. Sinds 2008 doceert hij aan de hoog aangeschreven Yale-universi…Lees verder op Wikipedia