Marianne Fredriksson
Zweeds
Syndafloden
Breda: De Geus, 2008
344 p.
9789052266596

Rond 2750 voor Christus speelt het uit de Bijbel (en onder meer uit het Gilgamesj-epos) bekende verhaal waarin Noach hoort dat hij een groot schip moet gaan bouwen. Hij worstelt met de opdracht van de boodschapper, helemaal als hij door middel van een stem concrete aanwijzingen krijgt hoe te handelen en wat mee te nemen in ‘de ark’. Hij begrijpt dat God de verderfelijke wereld wil straffen en met Noach en de zijnen en de mee te nemen dieren opnieuw wil beginnen. De rivieren beginnen al te stijgen, en als de boot klaar is en allen in het schip zijn doet de onafgebroken harde regen de rest. In dit nu vertaalde boek uit 1990 gaat de bekende Zweedse schrijfster (1927-2007) door op de met haar trilogie rond Kaïn en Abel ingeslagen weg. Ze beschrijft boeiend het leven in het Soemerische rijk, de stammen- en familieverhoudingen, het liefdesleven van de zonen en geeft veel aandacht aan Naema, Noachs vrouw, die de gave van het voorspellen bezit. Voor de liefhebbers van de schrijfster én van hi…Lees verder

Over Marianne Fredriksson

Marianne Fredriksson (Göteborg, 28 maart 1927 – Österskär, 11 februari 2007) was een Zweeds schrijfster en journaliste.

Ze groeide op in Göteborg als dochter van een scheepsbouwer. Haar moeder was huisvrouw en zorgde voor de twee kinderen. Na haar studie ging zij werken bij de plaatselijke krant, Göteborgstidningen.

Getrouwd met een zeeman koos Fredriksson er niet voor om haar bezigheden te beperken tot het opvoeden van haar kinderen, maar ze wilde het moederschap combineren met een carrière in de journalistiek. Eerst werkte ze in Göteborg als journalist. Na haar verhuizing naar Stockholm werkte ze als hoofdredacteur van een aantal tijdschriften: Allt i Hemmet (Over wonen), Vi Föräldrar (Ouders van nu) en Allt om mat (Over eten en drinken). Van 1974 tot 1989 werkte ze als redactiechef voor de krant Svenska Dagbladet.

Op haar tweeënveertigste raakte Fredriksson in een diepe depressie. Twee jaar psychoanalyse hielpen haar…Lees verder op Wikipedia