Arabische liefde
Majd Khalifeh Senne Dehandschutter
1
Leuven: Van Halewyck, 2014
187 p. : ill.
9789461312686 (paperback)

Dit boek, behorende bij het Canvas-programma 'Arabische liefde', laat de lezer zien hoe het staat met de liefdesbeleving in de Arabische wereld. De programmamakers gaan enthousiast op zoek naar de liefde in Libanon, Qatar, Tunesië, Palestina en Egypte met de vraag: is liefde tussen twee culturen mogelijk? Kan liefde tussen twee culturen de wereldproblemen oplossen? Ze maken kennis met de geschiedenis van het land, het familieleven, de godsdiensten, voeren gesprekken met vrouwen en krijgen liefdestips. Ze ontdekken dat het er in elk land anders aan toe gaat. Majd Khalifeh is een Palestijn met de Belgische nationaliteit en journalist bij de VRT. Senne Dehandschutter is een Vlaamse regisseur en documentairemaker. Ze kunnen samen ook heel amusant schrijven. Het boek staat vol met leuke foto's, alle belevenissen worden heel vrolijk en geestig verteld. Uit hun conclusies blijkt dat het nog niet zo gemakkelijk is, een interculturele liefde.

Over Majd Khalifeh

Majd Khalifeh (Arabisch: مجد خليفة) (Dubai, 1983) is een Palestijns-Vlaamse freelance journalist voor de VRT.

In 1983 werd Khalifeh geboren in Dubai met Palestijnse roots. In 1948 werd zijn familie tijdens de Al-Nakba verdreven uit de streek rond Haifa, nu deel van Israël. Hij woonde in de Verenigde Arabische Emiraten, Tunesië, Libië, Syrië, Jordanië, Koeweit en sinds 2004 in België.

In 2012 maakte regisseur Senne Dehandschutter voor het programma Vranckx de documentaire Stateless waarin Khalifeh voor het eerst op zoek gaat naar zijn Palestijnse roots. Naar aanleiding hiervan lanceerde Khalifeh Tussen Vrijheid en Geluk, een journalistiek project voor MO* met Pieter Stockmans en fotograaf Xander Stockmans over gewone mensen in de Arabische wereld.

In september 2017 publiceerde Khalifeh met Thijs Delrue Herboren – Hier komt een nieuwe Belg bij Uitgeverij Van Halewyck over zijn traject als vluchteling en nieuwkomer in Vlaanderen…Lees verder op Wikipedia