Een Ierse vrouw neemt een groot oud huis aan de westkust over, knapt het op en vestigt er een hotel in.
A week in winter
Maeve Binchy
London: Orion, 2012
361 p.
9781409113997 (hardback)

De Ierse Geraldine, Chicky genoemd omdat ze als kind in de West-Ierse kustplaats Stoneybridge de kippen van de familie verzorgt, wordt verliefd op een Amerikaan met wie ze naar de VS vertrekt. Als hij haar verlaat vindt ze werk in het pension van een verstandige vrouw, die haar later aanraadt het voorstel te accepteren van de oude bewoonster van het grote, verouderde Stone House in Stoneybridge: het gebouw is voor Chicky als ze het opknapt, er een hotel van maakt en de vrouw er mag blijven wonen. Met hulp van Rigger, een jonge Ier die dreigde te ontsporen maar een tweede kans kreeg, en het financiële brein van nichtje Orla, kan het hotel starten. Dan komen de eerste, heel diverse gasten, elk met hun verhaal. De bekende Ierse roman- en toneelschrijfster (1940-2012) had deze postuum verschenen roman bijna af toen ze plotseling stierf. Het is weer een warme, sfeervolle, heel prettig leesbare bestseller over een kleine gemeenschap, met veel aandacht voor de hoofdpersonen en hun wereld. In…Lees verder

Over Maeve Binchy

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Jon Kay op de Engelstalige Wikipedia

Maeve Binchy Snell (Dalkey, 28 mei 1939 – Dublin, 30 juli 2012), beter bekend als Maeve Binchy, was een Ierse schrijfster die niet alleen romans schreef maar ook toneelstukken, korte verhalen en columns. Ze was het bekendst van haar humoristische observaties van het leven in de dorpjes en stadjes op het Ierse platteland. Haar werk is in meer dan 37 talen vertaald (waaronder het Nederlands), en in totaal zijn meer dan 40 miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.

Binchy werd geboren op 28 mei 1939 in Dalkey, County Dublin, Ierland, als het oudste van vier kinderen. Ze studeerde aan het University College Dublin, werkte als lerares en vervolgens als journalist bij de Irish Times. In 1982 verscheen haar eerste boek (Light a penny candle).

Romans