Minding Frankie
Maeve Binchy
1
London: Orion, 2010
425 p.
9781409113966 (hardback)

'Zorgen voor Frankie' is het verzoek dat Noel krijgt van de terminale Stella: hij zou de vader zijn. Het verandert zijn leven en dat van zijn omgeving positief. Dit verhaal speelt in een mindere buurt van Dublin (Maeve Binchy is Iers) in deze tijd. De plot is simpel: zal het Noel lukken om een goede vader te zijn en van de drank af te blijven? De maatschappelijk werkster loert op hem. Zij, maar ook andere personages maken door de wisselvalligheden van het leven een ontwikkeling door. Binchy wil vooral een blij, positief boek schrijven, maar schuwt niet om teleurstelling of verlies te melden. Het is een soort ode aan saamhorigheid rondom baby Frankie en Noel, van oprechte, eenvoudige mensen en 'wie goed doet, goed ontmoet!'. Jawel, een erfenis, een straatprijs! Het aantal personen en hun belevenissen is wel wat groot en het verhaal wordt tenslotte gebabbel. God verdween hier nog niet geheel zoals in Jorwerd. Kan goed op het strand worden gelezen, vooral door vrouwen. Paperback met norm…Lees verder

Over Maeve Binchy

CC-BY-SA-3.0 - Foto van/door De originele uploader was Jon Kay op de Engelstalige Wikipedia

Maeve Binchy Snell (Dalkey, 28 mei 1939 – Dublin, 30 juli 2012), beter bekend als Maeve Binchy, was een Ierse schrijfster die niet alleen romans schreef maar ook toneelstukken, korte verhalen en columns. Ze was het bekendst van haar humoristische observaties van het leven in de dorpjes en stadjes op het Ierse platteland. Haar werk is in meer dan 37 talen vertaald (waaronder het Nederlands), en in totaal zijn meer dan 40 miljoen exemplaren van haar boeken verkocht.

Binchy werd geboren op 28 mei 1939 in Dalkey, County Dublin, Ierland, als het oudste van vier kinderen. Ze studeerde aan het University College Dublin, werkte als lerares en vervolgens als journalist bij de Irish Times. In 1982 verscheen haar eerste boek (Light a penny candle).

Romans