Het land van de wangen
Luuk Gruwez
Amsterdam: De Arbeiderspers, 2000
277 p., [16] p. pl.
90-295-2145-7

Een zorgvuldig afscheid

Hij heeft het lastig met de oppermacht van het heden en wil de mensen een verleden geven. In Het land van de wangen neemt Luuk Gruwez meedogenloos en liefdevol afscheid van zijn demente grootmoeder en zijn knorrige grootvader. Een gesprek over schrijven als het repareren van de constructiefouten in de schepping. 'De wereld zou een betere plek zijn als er meer gelogen werd over de juiste dingen.'

Een dagboek op zich vind ik niet zo interessant," zegt Luuk Gruwez over het "oeverloos geëmmer" omtrent het autobiografische schrijven: "Het bekentenisgehalte is niet voldoende om een boek waarde te geven. Autobiografie is een genre als een ander en moet op literaire merites beoordeeld worden. Het is verdorie goed gedaan of het is niet goed gedaan. Zo simpel is het."

Van Gruwez verscheen Het land van de wangen in de reeks Privé-domein. Het middendeel, 'All Quiet on the Western Front', bevat een dagboek dat hij jarenlang bijhield tijdens veertiendaagse bezoeken aan zijn grootouders in het West-Vlaamse Deerlijk. Meedogenloos en toch liefdevol beschrijft hij de aftakeling van een dement geworden grootmoeder en een knorrige grootvader. Het dagboek wordt voorafgegaan door een brievencyclus, 'East of Eden', en gevolgd door reisnotities en herinneringen aan een Zuid-Frans jeugdlief: 'Goodbye South, Goodbye'.

Luuk Gruwez: "Ik heb mijn boek gestructureerd volgens de drie windstr…Lees verder

Magistrale familieportretten

Na L.P. Boon en Paul de Wispelaere is de Vlaamse dichter Luuk Gruwez (45) pas de derde Vlaming die een boek mag publiceren in de prestigieuze Privé-Domeinreeks van uitgeverij De Arbeiderspers. Meer dan tweehonderd egodocumenten (dagboeken, brievenboeken, autobiografieën) van de meest gereputeerde schrijvers op aarde verschenen in deze prachtig uitgegeven reeks. Het land van de wangen van Luuk Gruwez misstaat niet tussen de grote literaire kanonnen.

Flaubert, Nietzsche, Paustowskij, Diderot, Yeats, Naipaul, Neruda, Sartre, Woolf, Nabokov, Canetti, Singer; het zijn niet de minsten onder de schrijvers die hun egodocumenten gepubliceerd zagen in de Privé-Domeinreeks. Het zijn vaak magistrale egodocumenten waarin deze schrijvers zichzelf en hun omgeving met veel liefde maar ook vaak met een genadeloze precisie portretteren. Dat doet ook Luuk Gruwez.

Het land van de wangen begint met een aantal brieven aan bevriende schrijvers als Toon Tellegen, Joke van Leeuwen, Hester Knibbe en zijn pennenvriend sinds jaren, Eriek Verpale. Daarin schrijft Gruwez heerlijk melancholisch over vroegere jeugdliefdes, zijn West-Vlaamse roots en zijn liefde voor het boek en de poëzie. In de lange brief aan Tellegen, een bekend Nederlands schrijver die ook huisarts is, wijdt hij in pakkend proza uit over MS, de ziekte die hem treft.

De mooiste en tegelijk ook meest aangrijpende bladzijden van Het land van de wangen handelen over de dood va…Lees verder

De Vlaamse dichter Luuk Gruwez (1953) publiceerde naast bekroonde dichtbundels onder meer een 'Siamees dagboek' met Eriek Verpale: 'Onder vier ogen'. Dat schrijven voor Gruwez 'de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie' is, maakt hij zijn lezers duidelijk in dit boek dat uit allerlei persoonlijke documenten werd opgebouwd. Zo maakt hij niet alleen gebruik van reisnotities en persoonlijke beschouwingen, maar ook van dagboekfragmenten, brieven en zelfs foto's. Hoewel Gruwez die bonte verzameling documenten niet chronologisch rangschikt, maar eerder als puzzelstukjes rondstrooit, ontstaat er toch een patroon: een autobiografie die het beeld schetst van een gevoelig man, vol levenswijsheid en melancholie. In dit boek stelt Gruwez zich zo openhartig en kwetsbaar op dat je er als lezer soms een gênant, wat voyeuristisch gevoelen aan overhoudt. Wie zich daar over heen kan zetten, kan echter alleen maar bewondering hebben voor de adembenemende, soms pijnlijke schoonhe…Lees verder

Over Luuk Gruwez

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Vera de Kok

Luuk Gruwez (Kortrijk, 9 augustus 1953) is een Vlaams dichter, prozaïst en essayist.

Hij volgde het middelbaar onderwijs in het Damiaancollege en Germaanse filologie aan de KULAK, telkens te Kortrijk. Hij wordt licentiaat in de Germaanse talen aan de K.U.Leuven.

In 1976 verruilt hij het West-Vlaamse Kortrijk voor Hasselt. Daar verdient hij als leraar de kost tot aan zijn loopbaanonderbreking in 1995 naar aanleiding van het verwerven van een schrijversbeurs.

Hij is nu als fulltime-schrijver werkzaam met dichtbundels en proza en daarnaast columns, eerst wekelijks in De Standaard, vanaf 2001 tot 2003 maandelijks in De Morgen.

Gruwez' werk wordt weleens tot de neoromantiek gerekend, een stroming die als reactie op het nieuw-realisme van de jaren 60 weer aandacht opeiste voor de grote gevoelens omtrent leven, liefde, ziekte, vergankelijkheid en dood. Bij Luuk Gruwez gaat deze vorm van romantiek altijd gepaard met een flinke portie (zelf)ironie. …Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek