Karel Verleyen Frank Leys
Illustrator
André Sollie
Leuven: Davidsfonds, 2000
183 p. : ill.
90-6565-937-4

Deze uitgave brengt een verzonnen boeiende geschiedenis uit de oudheid, doorspekt met allerlei verhalen, vooral met mythische inslag, die toen in orale overlevering bij het volk leefden. Zo worden in dit boek bekende mythen en heldenverhalen naverteld. Daarnaast komen ook historische hoogtepunten aan bod: de overwinning op het Perzische leger bij Delphi, de geschiedenis van Alexander en zijn paard Bucephalus, de terugkeer van de verbannen Atheense alleenheerser Paesistratus... Verder zijn er nog Griekse liederen, citaten van grote redenaars en denkers, fabels, verhalen over klassiek toneel (Oedipus, Electra), sprookjes... Soms doet het pedant en kunstmatig aan bv. een vinnig gesprek lamgelegd te zien door weer zo'n verhaal met wijze les. Als je dat verhaal dan leest als een manier van argumenteren, dan klinkt het al meer op zijn plaats. Dat is ook de reden waarom ze in dit boek o.m. door wijzere oudere mensen verteld worden tot de jongelui van Heraion, een kleine Griekse stad, die, zo…Lees verder
Een groepje jongens (en een meisje) uit het kleine Griekse plaatsje Heraion traint in Delfi voor de Pythische Spelen. Bij een bezoek aan het orakel om een uitspraak te krijgen over een heel andere kwestie had de Pythia hen de overwinning voorspeld. Andere, grotere steden, zoals Elis, hebben ook een delegatie atleten gestuurd en proberen door middel van bedrog en slinkse streken het groepje uit Heraion dwars te zitten om zelf de overwinning te verkrijgen. Zonder succes. Het verhaal wordt op een vlotte, leuke manier verteld. Binnen deze vertelling worden allerlei Griekse mythen en verhalen (te herkennen aan schuine letter) verweven. Het geheel is geïllustreerd met artistieke zwart-wittekeningen; dito omslagillustratie in kleur. Vanaf ca. 12 jaar.

Over Karel Verleyen

Karel Valeria Cyriel Verleyen (Mechelen, 19 mei 1938 - Leuven, 18 november 2006) was een Vlaams schrijver.

Karel Verleyen was de oudste zoon van de Vlaamse kinderboekenschrijver Cyriel Verleyen en broer van journalist Frans Verleyen. Als zoon van een kinderboekenschrijver wilde Mats Verleyen zelf absoluut geen schrijver worden. Hij studeerde rechten en haalde het leraarsdiploma. Vervolgens kwam hij voor de klas te staan. Een verhaal dat hij in de klas vertelde, werd uitgegeven en zo werd hij dan toch schrijver.

Toch werd hij eerst nog verkoopmanager, maar na een poosje keerde hij terug voor de klas. Daarnaast was hij van 1973 tot 1985 hoofdredacteur van het tienerblad "Top". Aansluitend werd hij adjunct-hoofdredacteur van de krant Het Volk, daarna nam hij het hoofdredacteurschap waar van Uit-Magazine (VTB-VAB) en Wintersportmagazine. Karel Verleyen vertaalde ook boeken en werkte mee aan leerboeken Nederlands vo…Lees verder op Wikipedia

Publicaties over dit werk in de bibliotheek