In 1537 ontvlucht de 18-jarige Joan Bulmer, een onbemiddelde Engelse jonge vrouw van adellijke afkomst, haar gewelddadige echtgenoot. Ze kan als gouvernante aan de slag en haar opdracht is om zes adellijke meisjes, amper jonger dan zijzelf, een gedegen opvoeding te geven, zodat ze klaargestoomd worden voor een gunstig huwelijk. De jongste van het stel, Kate Howard, is een onbesuisde en grappige 15-jarige, nicht van de onlangs geëxecuteerde Anna Boleyn, de tweede echtgenote van koning Henry VIII. Na het overlijden van koningin Jane kiest Henry tot Joans grote schrik Kate uit als hofdame voor zijn vierde echtgenote. Ze gaat zelf mee als begeleidster van Kate en hoopt dat ze kan voorkomen dat het meisje aan het hof haar ongeluk tegemoet gaat. De Nederlandse auteur Joyce Pool (1962) schreef meerdere historische jeugdboeken, deze roman is haar eerste roman voor volwassenen, die echter voor oudere jeugd ook aansprekend is. Een boeiend geschreven verhaal over het leven aan het Engelse hof va…Lees verder

Over Joyce Pool

Joyce Pool (Delft, 29 juli 1962) is een Nederlandse schrijfster van jeugdboeken.

Pool bracht haar jeugd door in Delft als tweede kind in een gezin met vijf kinderen. Na haar middelbareschoolperiode volgde ze een opleiding aan pedagogische academie J.D. de Visser Smits te Den Haag. Na het behalen van het diploma werkte ze achtereenvolgens als medewerkster van een reisorganisatie, leerkracht in het basisonderwijs en leerlingverpleegkundige. Tijdens de zwangerschap van haar eerste kind onderbrak ze de opleiding tot verpleegkundige om onderwijskunde te gaan studeren aan de Universiteit Leiden.

Met haar toenmalige echtgenoot en haar twee kinderen vertrok Pool in 1992 naar Texel, waar haar man zijn werk vond. Van de rust en ruimte op het eiland maakte Pool gebruik om haar schrijverschap te ontwikkelen. Ze volgde tijdens deze ontwikkeling een opleiding aan schrijversschool Script Plus bij docente Claire Hülsenbeck. Haar eerste boek werd in 2000 uitgegeve…Lees verder op Wikipedia