O homem duplicado
Amsterdam: Meulenhoff, 2003
303 p.
Aantekening
Verfilmd als Enemy
90-290-7353-5

Wanneer de uitgebluste geschiedenisleraar Tertuliano Máximo Afonso, op aanraden van een welmenende collega, een komische video huurt, merkt hij dat in die film een acteur meespeelt die als twee druppels water op hem lijkt. Na nog enkele andere films te hebben bekeken waarin deze acteur figureert, is hij ervan overtuigd dat ze tot in de kleinste details gelijk zijn aan elkaar. Verontrust door de mogelijkheid dat hij mogelijks slechts een kopie is van een origineel, gaat hij op zoek naar de identiteit en het adres van de acteur. Die bewerkelijke speurtocht ontregelt zijn dagelijkse leven. De uiteindelijke ontmoeting, waarin beiden de volledige gelijkenis vaststellen, lijkt eerst een einde te brengen aan deze rusteloze periode, maar kent een merkwaardig, kwaadaardig vervolg. Die wending heeft niet alleen met de vraag te maken wie de kopie en wie het origineel is, maar ook met hoe hun geliefden betrokken zijn bij dit onwaarschijnlijke toeval. De roman heeft twee eindes. De eerste brengt e…Lees verder
Een geschiedenisleraar ontdekt in een videofilm een acteur die zijn dubbelganger is en gaat op zoek naar deze man. De extreme fysieke gelijkenis leidt echter niet tot vriendschap maar roept vooral vijandigheid op. De twee proberen elkaar te negeren maar dat lukt ze niet. Als de acteur de vriendin van de leraar inpikt, is het hek van de dam en komt de hoofdfiguur in een ware nachtmerrie terecht. Een intrigerende psychologische roman over het motief van 'le double', over het recht op eigen identiteit, met heel wat thrillerelementen, die verder alle kenmerken van het werk van de 82-jarige Portugese Nobelprijswinnaar vertoont: de bedachtzame ironische stijl, het werken met alinea's die narratieve eenheden vormen en het negeren van de gebruikelijke interpunctie-afspraken. Paperback; kleine druk.

Over José Saramago

CC BY 2.0 - Foto van/door OnbekendUnknown author

José de Sousa Saramago (Azinhaga, 16 november 1922 - Lanzarote, 18 juni 2010) was een van de belangrijkste Portugese hedendaagse schrijvers. Hij won in 1998 de Nobelprijs voor Literatuur. Rond zijn 50ste, begon Saramago het schrijven van de romans die uiteindelijk een internationale reputatie zouden krijgen.

Saramago werd geboren op 16 november 1922 als kind van de dagloner Jose de Sousa en Maria de Piedade. In de officiële registers werd hij echter vermeld als geboren op 18 november. 'Saramago' is de naam van een wild kruid en tevens de roepnaam van zijn vader. Bij de burgerlijke stand werd deze roepnaam per ongeluk aan zijn naam toegevoegd. Hij heette dus voluit José de Sousa Saramago.

In 1924 verhuisde het gezin naar Lissabon, waar bijna heel zijn leven zich heeft afgespeeld. Saramago kwam wel nog een aantal keren naar zijn geboortedorp terug. Vader begon bij de politie. Zijn twee jaar oudere broer Francisco st…Lees verder op Wikipedia