Luud Dorresteijn Otto Biersma
Expo 58
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2013
318 p.
9789023484110 (paperback)

De Britse auteur (1961) is bekend van o.a. ‘De Rotters Club’ (door de BBC verfilmd) en ‘Het huis van de slaap’). In deze in 1958 spelende roman volgt hij Thomas Foley, een jonge Londense ambtenaar die naar het Britse paviljoen van de Expo 58 in Brussel wordt gestuurd, met de vage opdracht om daar ‘een oogje in het zeil te houden’. Zo gauw Thomas de saaie Britse ambtenarij en zijn al even saaie huwelijk heeft verruild voor de zinderende sfeer van het naïeve optimisme van de eerste naoorlogse wereldtentoonstelling, bloeit hij open. Met onderkoelde humor laat Coe zijn personage in al zijn Britishness spartelen in een kluwen van koude-oorlog-spionage (op de expo staat het Amerikaanse paviljoen pal naast het Russische) en amoureuze verwikkelingen met een lieftallige expo-gastvrouw en een Amerikaanse actrice. Deze geestige roman drijft op sfeerschepping, is vlot geschreven, gelardeerd met een vleugje suspense, en kan een breed publiek boeien. Kleine druk.

Over Jonathan Coe

CC BY 2.0 - Foto van/door Taken by Flickr user Walnut Whippet at the 2006 Humber Mouth Festival

Jonathan Coe (Bromsgrove, 19 augustus 1961) is een Engels schrijver.

Leven en werk

Coe studeerde Engelse literatuur aan het Trinity College te Cambridge en promoveerde aan de Universiteit van Warwick, waar hij tevens gedoceerd heeft. Aanvankelijk had hij ambities in de popmuziek, maar vanaf 1987 richt hij zich naast zijn doceren voornamelijk op het schrijven van satirische romans. Vaak verweeft hij politieke thema’s in zijn werk, bijvoorbeeld in What a Carve Up! (1994, Nederlands: Het moordend testament), waarin hij het politieke klimaat onder Margaret Thatcher op de hak neemt. Verder blijft ook zijn liefde voor de muziek voortdurend als rode draad aanwezig. Hij toont zich een liefhebber van progressieve rock en zijn boek The Rotters' Club (2001) is bijvoorbeeld genoemd naar een album van Hatfield and the North.

The Rotters' Club en What a Carve Up! werden bewerkt voor de BBC en T…Lees verder op Wikipedia