Mightier than the sword
Jeffrey Archer
1
London: Panmacmillan, 2015
492 p.
9781447287988

Dit is de vijfde aflevering in The Clifton Chronicles, een serie die het leven van Henry Clifton volgt vanaf zijn geboorte in 1920. Dit deel speelt in 1964, een tijd met IRA aanslagen en repressie van het vrije woord in de Sovjet Unie. Het begint met een mislukte aanslag op de Buckingham, een nieuw passagiersschip van het familiebedrijf Barrington. Henry is getrouwd met Emma Barrington, de CEO van de rederij. Henry begeeft zich als voorzitter van de Britse PEN afdeling naar een vergadering in Moskou, waar hij een hartstochtelijk pleidooi houdt voor de vrijlating van de schrijver Barbatov, die zich vanwege zijn biografie van Stalin in de Goelag archipel bevindt. Een echt plot ontbreekt, wat niet wegneemt dat het boek een boeiend verhaal vertelt dat zich in de hogere adellijke, gouvernementele en financiële kringen afspeelt, het milieu van de bekende Brit, waardoor het lijkt alsof men met een uitgebreide Story of Privé te maken heeft. Roddel en achterklap en veel geld verdienen zijn in …Lees verder

Over Jeffrey Archer

Jeffrey Howard Archer, Baron Archer of Weston-super-Mare (Londen, 15 april 1940) is een Brits politicus en romanschrijver.

Carrière

Parlementslid

Archer zetelde in de Commons als parlementslid voor Louth van 1969 tot 1974. Hij was geboren in Londen, maar als kind naar Weston-super-Mare in Somerset verhuisd. Na zijn school volgde hij korte opleidingen bij de politie en het leger, en werkte als leraar lichamelijke opvoeding in Hampshire en Dover College in Kent. Hij kreeg een plaats voor een opleiding van één jaar aan Brasenose College in Oxford, maar bleef er uiteindelijk drie jaar. Er zijn geruchten dat hij, om toegelaten te worden, als referentie een Amerikaans instituut vermeldde dat in werkelijkheid een bodybuildersclub was. In Oxford deed Archer aan sport en liefdadigheid voor Oxfam.

In 1967 werd hij raadgever voor de Tories op het Greater London …Lees verder op Wikipedia