Javier Cercas
Spaans
Soldados de Salamina
Breda: De Geus, 2003
252 p.
90-445-0217-4

"Mijn bedoeling", schrijft de auteur als hij aan het laatste hoofdstuk begint, "was een soort biografie van Sánchez Mazas te schrijven waarin ik, uitgaande van een ogenschijnlijk anekdotische, maar wellicht essentiële episode in zijn leven -- de mislukte fusillade in Collell --, iets duidelijk wilde maken over het personage en, in het verlengde daarvan, over de aard van het falangisme of, om preciezer te zijn, over de motieven die het groepje beschaafde en verfijnde mannen dat de Falange oprichtte, ertoe bewogen hadden het land in een woeste orgie van bloed te storten".

Arriba España

javier cercas : soldaten van salamis

Als Javier Cercas in Soldaten van Salamis (Premio Librero, 2001) deze woorden opschrijft, heeft hij het verhaal vrijwel rond, maar blijft met het gevoel zitten dat er iets ontbreekt, een vitaal onderdeel zonder hetwelk zijn boek niet compleet is en dus niet kan worden uitgegeven. Hij bevindt zich in eenzelfde impasse als …Lees verder
Roman waarin een journalist-verteller de (historische) ontsnapping van Sánchez Mazas aan het vuurpeloton tijdens de Spaanse burgeroorlog via getuigen reconstrueert. De Spaanse auteur (1962) doceert literatuur aan de universiteit, schrijft in El País en debuteerde in 1987 met de verhalenbundel 'El móvil'. De originele vermenging van fictie en (journalistiek) proza maakt deze zoektocht naar de enigmatische schrijver en ideoloog van het Spaanse fascisme tot een verfrissende roman. Het boek is spannend als een thriller. Tegelijkertijd wordt een sleutelfiguur van het Spaanse fascisme tot leven gewekt en vindt er een ontmoeting plaats met de Chileense schrijver Ricardo Bolaño. Daarnaast is het ook een roman over het creatieve proces van het schrijven. Deze roman, een bestseller in Spanje, zal door het toegankelijk taalgebruik een breed publiek aanspreken. Met foto-omslag van de legendarische fotograaf Robert Capa. Gebonden; vrij kleine druk.