Light years
1
Amsterdam: De Bezige Bij, 2014
396 p.
9789023482994 (paperback)

De troubadour van het triviale

'Hij schrijft de mooiste zinnen ter wereld', zei Tommy Wieringa over James Salter (°1925) in deze krant. Zijn roman 'All That Is' werd vorig jaar ingehaald als een meesterwerk. Maar geldt dat etiket ook voor het zopas vertaalde 'Light Years'?

itgeverij De Bezige Bij komt met een kakelverse vertaling van James Salters Light Years, een roman uit 1975. Slimme zet. Sinds het succes van Stoner zijn vergeten meesterwerken dé trend in uitgeefland. Tel daarbij op dat James Salter vorig jaar, op 88-jarige leeftijd, eindelijk doorbrak naar een groot publiek met zijn bestseller All That Is, en je ziet het voor je: de eurotekentjes knallen uit de oogbollen van de uitgevers. Heeft de lezer er ook nog wat aan?

Misschien moet ik eerst maar eens hardop zeggen dat Salter een beetje een overschatte schrijver is. Tot aan zijn succes van vorig jaar waren het vooral collega-schrijvers die met hem wegliepen, wat hem het onuitstaanbare label writer's writer opleverde, de arme man. Dat je succes eruit bestaat dat je collega's met je dwepen terwijl verder geen hond je leest - daar komt het eigenlijk op neer.

Dat dwepen kan soms groteske vormen aannemen. Vorig jaar gingen de Nederlandse schrijvers Ernest van der Kwast en Tommy Wier…Lees verder

De terloopsheid der dingen

Een meesterwerk, zei een handvol critici, maar de lezer haalde er zijn neus voor op. Veertig jaar na publicatie isLight years van James Salter in het Nederlands vertaald. Eindelijk. Vicky Vanhoutte

Plotseling, op zijn 88ste, was James Salter vorig jaar een beroemdheid. Zijn romans, bejubeld door literaire grootheden als Philip Roth en Richard Ford, kreeg hij aan de straatstenen niet gesleten, maar met Alles wat is brak hij internationaal door.Lichtjaren, verschenen is 1975, overklast dat laatste boek in alle opzichten.

Alles aan het leven van Nedra en Viri lijkt perfect. Huis, twee kinderen, geslaagde etentjes met vrienden, vakanties in de zon. Het 'hart van haar bestaan' zijn 'maaltijden, beddengoed, kleren'. Hij, een man met 'een klein talent', is een architect die droomt van roem. Ritueel en plicht zijn de drijfveren van hun verstandige leven.

Onder dat gepolijste oppervlak sluimert een verlangen naar vrijheid, naar een tweede leven. Maar behalve een geheimgehouden affaire gebeurt er weinig en blijven ze moedwillig gevangenzitten in hun huwelijk. Tot in de herfst van hun leven leiden ze een onbetrokken bestaan, zonder gevolgen, alsof er niets aan de hand is.…Lees verder

De Amerikaanse schrijver brak in 2013 door naar het grote publiek met de roman ‘Alles wat is’*, over een Amerikaanse oorlogsveteraan die er maar niet in slaagt om een vrouw aan zich te binden. Ook in deze roman (oorspronkelijk verschenen in 1975) legt de liefde het af tegen de vergankelijkheid van het leven. Het huwelijk van Viri en Nedra lijkt aan de buitenkant hartelijk en harmonieus. Ze hebben veel vrienden, zijn gastvrij en doen leuke dingen met hun twee kinderen. Waarom begint Viri, architect in New York, een relatie met zijn secretaresse? Waarom begint Nedra een verhouding met huisvriend Jivan? Tegen de achtergrond van de wisselende seizoenen voltrekt zich jaar na jaar de onttakeling van een huwelijk. De tijd verstrijkt, het geluk van weleer verwaait. De schrijver (1925) werd jarenlang in kleine kring bejubeld vanwege zijn sublieme schrijfstijl. Ook na veertig jaar is deze stijl in zijn schoonheid volledig intact: impressionistisch met sfeervolle natuurimpressies en tegelijk ele…Lees verder

Verbluffende levenskunst

De lockdown biedt een goede gelegenheid voor het (her)lezen van klassieke huwelijksromans. Deze week: Lichtjaren van James Salter uit 1975.

De lezer jaloers maken, dat zag James Salter (1925-2015) als taak van de schrijver. Zijn boeken en verhalen barsten van de aantrekkelijke mensen, van exquise maaltijden en seks die het dagelijkse overstijgt. Zo ook zijn meesterlijke roman uit 1975, Lichtjaren, die verhaalt over het huwelijk van Nedra en Viri Berland. Met hun twee dochters bewonen ze een landhuis aan de Hudson, nabij New York. Zij is prachtig, elegant (of, zoals Salter het schrijft: "ze is verwant aan in de steek gelaten heiligen"), hij is een hoogst romantische architect met nul besef van geld. Hun leven een aaneenschakeling van diners en feestjes die excelleren in goede smaak, een rijk leven, innig verstrengeld met dat van hun kinderen.

Als kunstenaars, artiesten storten de Berlands zich op kerstmis, Pasen, op verjaardagen. Ze verzinnen verbluffende verhalen, theaterstukken en goochelshows, maken de meest fabelachtige tafelkleden en adventskalenders. "Hoe ben je ooit over dit alles heen gekomen", vraagt het…Lees verder

Over James Salter

James Salter (Passaic (New Jersey), 10 juni 1925 – Sag Harbor in Suffolk County (New York), 19 juni 2015) was een Amerikaanse schrijver van romans en korte verhalen.

Salter was tien jaar lang piloot bij de United States Air Force, maar beëindigde zijn militaire loopbaan in 1957 na de succesvolle ontvangst van zijn eerste roman The Hunters (De jagers). Na een korte carrière als scenarioschrijver en filmregisseur kreeg Salter bekendheid als 'favoriete schrijver van andere schrijvers' toen zijn boek Solo Faces werd gepubliceerd. Pulitzerprijswinnaar Richard Ford, vriend en collega-auteur, schrijft in zijn voorwoord van Salters in 1975 gepubliceerde Light Years: "Onder fictielezers leeft de overtuiging dat niemand betere Amerikaanse zinnen schrijft dan James Salter".

Militaire loopbaan

James Salter werd geboren als James Arnold Horowitz. Hij w…Lees verder op Wikipedia