POE, Gedichten
De mooie Ierse : gedichten
Ivo Van Strijtem
Amsterdam: Atlas, 2002
57 p.
90-450-0586-7

In De mooie Ierse van Ivo van Strijtem is het verleden belangrijk. Getuige daarvan de titel van de eerste reeks: 'Archeologie'. De tweede reeks biedt een terugblik op de schooljaren. Daarin staat het kind dat leert schrijven centraal, de jongen die een dichter wordt. De vrouw als erotisch wezen werkt hierbij erg stimulerend. De slotreeks, 'Jo, de mooie Ierse', is slechts een van de verwijzingen naar (schilderijen van) Gustave Courbet en naar Ierland. De vrouw van het schilderij wordt weer levend bij Van Strijtem. Als een sekssymbool spreekt zij tot de verbeelding van het jongetje, voor wie zij uiteindelijk als muze optreedt.

De mooie Ierse is een speelse bundel. Door cultuurelementen met fantasie te vermengen maakt de dichter iets origineels. Van Strijtem speelt ook vaak met de taal, maar helaas zijn zijn vondsten zelden indrukwekkend. Het zijn vaak niets meer dan 'aardigheidjes'. Ze herinneren de lezer ook niet zelden aan de verzen van Herman de Coninck. De gedic…Lees verder
Zeer gevarieerde bundel poëzie van deze Vlaamse dichter. Die verscheidenheid vindt men vooral ook in het eerste gedeelte, 'Archeologie', waarin liefde, dood, reizen en beelden uit een ver verleden centraal staan. Het gedicht 'Monasterboice (10e eeuw)' over de man die de zon had gekruisigd, is daar een mooi en geslaagd voorbeeld van. De dood is een thema dat steeds weer terugkeert in deze gedichten, zoals in 'Graf', waar hij bevangen wordt door zijn overleden moeder. Heel anders is de cyclus 'School', vol herinneringen, maar ook de confrontatie met Auschwitz. De titel van de bundel is ontleend aan het lange gedicht 'Jo, de mooie Ierse' met verwijzingen naar schilderijen van Gustave Courbet en met toespelingen op een televisieserie. Een geslaagde bundel.