Joost Van der Meer Bill Oostendorp
Gideon's war
1
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2011
349 p.
9789047517542 (paperback)

Howard Gordon, producer van onder meer de spannende tv-serie 24, waagt zich met Obelisk voor het eerst aan een roman. Net zoals de succesvolle tv-serie, met Kiefer Sutherland in de hoofdrol, moet Obelisk het vooral hebben van de narratieve vaart. De spanningsboog van het verhaal dendert zonder pauze naar een ultieme climax op een afgelegen boorplatform in de Zuid-Chinese Zee.
Gideon Davis is een door ervaring gelouterde vredesonderhandelaar die op het punt staat een prijs van de Verenigde Naties voor zijn werk in Cambodja in ontvangst te nemen als hij verneemt dat zijn oudere broer Tillman, een officier van de Amerikaanse Special Forces, zich tegen zijn land gekeerd heeft en onder de naam Abu Nasir het boorplatform Obelisk voor de kust van het Sultanaat Mohan gekaapt heeft. Op verzoek van president Diggs en diens adviseur Earl Parker, een oude bekende van de Davis-broers, vliegt Gideon naar Azië om er de uitlevering van zijn broer te bewerkstelligen. Kort na …Lees verder
Gideon Davis heeft zich ten doel gesteld zonder geweld vrede te stichten waar nodig. Na een succesje in Colombia wordt hij gelauwerd in Washington. Direct daarna krijgt hij opdracht zijn broer te hulp te komen, omdat diens leven wordt bedreigd. Hij vertrekt naar Mohan, een gefingeerd oliestaatje in het Verre Oosten met een pro-Amerikaanse sultan. Daar raakt hij betrokken in een reeks gewelddadige situaties. Een normaal mens zou al lang zijn omgekomen, maar Gideon overleeft de meest bizarre situaties. Op het gekaapte booreiland Obelisk hoopt hij de terroristenleider Abu Nasir te ontmoeten, die zijn broer zou zijn. Doden vallen bij bosjes op en buiten het booreiland, schijnbaar betrouwbare mannen blijken verraderlijk. Oorzaak van dit alles is de tegenstelling tussen duiven en haviken in Washington. Navrant is dat de vredestichter Gideon gedwongen wordt veel tegenstanders te doden. De auteur slaagt erin de spanning zo op te voeren dat je ondanks al dit geweld toch tot en met de ontknopin…Lees verder

Over Howard Gordon

Howard Gordon (New York, 31 maart 1961) is een Amerikaanse scenarioschrijver en producent. Nadat Gordon afstudeerde aan Princeton in 1984 verhuisde hij naar Los Angeles met filmmaker Alex Gansa om daar een carrière na te streven als scenarioschrijver voor televisieprogramma's. Beiden braken door in de televisiewereld door afleveringen voor de televisieserie Spenser: For Hire te schrijven. Daarna schreven de twee diverse scripts voor het Emmy Award-winnende Beauty and the Beast, en nog later werden ze producenten van deze serie. In 1990 sloot het tweetal een tweejarig contract af met Witt-Thomas Productions, waarvoor ze diverse pilots zouden schrijven. Een van die pilots was voor de ABC-serie Country Estates, die aandacht trok van de bekende producent Chris Carter.

Na het schrijven van die pilot nodigde Carter Gordon en Gansa uit om producent te worden voor de televisieserie The X-Files. Gordon schreef twintig afleveringen van deze serie voo…Lees verder op Wikipedia