Odyssee / Homerus ; vert. door M.A. Schwartz
Homerus
M.A. Schwartz
Amsterdam: Querido, 1999 | Andere uitgaves
403 p.
90-214-9761-1

Herdruk van de bekende prozavertaling van Schwartz (eerder ook gebundeld verschenen met zijn 'Ilias'-vertaling). De epische poëzie van Homerus (8ste eeuw v. Chr.) is omgezet in vlot leesbaar en mooi Nederlands proza. Bovendien is de vertaler erin geslaagd dicht bij de originele tekst te blijven, zodat ook de lezer die de Griekse tekst nooit gelezen heeft een zeer goede indruk van de sfeer krijgt. Deeltje uit een nieuwe reeks, 'Salamander Klassiek': verzorgde gebonden uitgaven van klassieke teksten uit de wereldliteratuur, voorzien van een interessant nawoord, tegen een verbazend lage prijs. Het nawoord is in dit geval van Piet Gerbrandy. Kleine druk.

Over Homerus

Homerus, ook wel Homeros (Oudgrieks: Ὅμηρος, Hómēros), was een Griekse dichter en zanger die leefde van ca. 800 v.Chr. – ca. 750 v.Chr. Hij vervaardigde epische gedichten, waarin hij een groot aantal overgeleverde heldensagen, godenverhalen en mythische vertellingen uit zijn cultuur verwerkte. Twee epische gedichten, de Ilias en de Odyssee, de oudst bekende en bewaard gebleven literaire werken van de Griekse letterkunde, worden aan hem toegeschreven. Hier bestaat echter al lange tijd grote onzekerheid over. Het wordt zelfs betwist dat beide werken door één auteur zijn vervaardigd.

Over zijn geboorteplaats zijn de geleerden het oneens. Sommigen zeggen Smyrna, anderen het eiland Chios. Zijn naam werd reeds in de oudheid uitgelegd als een afleiding van "ὁ μὴ ὁρῶν", "de niet ziende", met andere woorden: zijn naam was een aanduiding dat hij blind was. Som…Lees verder op Wikipedia