Guus Luijters (auteur)

Guus Luijters (auteur)
Guus Luijters
Soesterberg: Aspekt, 2004
198 p. : ill.
90-5911-447-7

Père Lachaise, genoemd naar de biechtvader van Lodewijk XIV, is ongetwijfeld de bekendste knekeltuin van Frankrijk. In 1804 werd het uitgestrekte terrein, destijds buiten de stadskern gelegen, als begraafplaats in gebruik genomen. Ook de andere begraafplaatsen, cimetière Montmartre en cimetière Montparnasse evenals drie kleinere (Saint-Vincent, Batignolles en cimetière du Calvaire-Saint-Pierre de Montmartre), lagen destijds buiten de Parijse stadsmuren.
Voor begraafplaatsen geldt de onverbiddelijke regel: de belangrijkheid is afhankelijk van de lieden die er begraven liggen. Parijs heeft door de eeuwen heen geen gebrek aan beroemdheden. In de uitgebreide index vinden we dan ook talloze schrijvers, schilders, componisten, zangers, cineasten en acteurs, zoveel dat je een week nodig zou hebben om hun individuele graven te bezoeken. Guus Luijters bekent ruiterlijk dat hij zich in zijn keuze heeft laten leiden door zijn persoonlijke voorkeur, of zoals hij stelt: "Liever Baudelaire dan V…Lees verder
Francofiel Guus Luijters voert de lezers in dit boek langs de graven van beroemde doden op de drie grote begraafplaatsen van Parijs: Père Lachaise, Montmartre en Montparnasse, en op een drietal kleinere. Over iedere overledene – dichters (onder wie Apollinaire en Heine) en schrijvers (als Proust en Soupault), schilders (als Degas en Modigliani), tekenaars (als Steinlen) en beeldhouwers (als Brancusi), chansonniers (als Bécaud en Piaf) en componisten (als Berlioz en Kosma), acteurs (als Bernhardt) en danseressen (als Avril en La Goulue), en personen die op andere terreinen roem verworven hebben (zoals maarschalk Ney, waterbouwkundige Lesseps, fotograaf en ballonvaarder Nadar, schaakgrootmeester Aljechin) – vertelt hij iets: nu eens een treffende anekdote, dan weer een belangrijke gebeurtenis uit hun leven, een kenschets van hun werk, of hoe zij aan hun einde zijn gekomen. Van een groot aantal is een portretfoto en/of een foto van hun graf in zwart-wit afgedrukt. Helaas wordt de uitgave…Lees verder