Commentator
Peter Davison 1926-
23
London: Penguin, [2009?] | Andere uitgaves
XX, 325 p.
9780141187761 (paperback)

Deze klassieke cultroman is tot op vandaag nog steeds actueel: het beeld van een totalitaire staat, waarin iedereen en alles wordt gecontroleerd wordt prachtig onder woorden gebracht door Orwell, die gefascineerd was door 'Modern Utopia' van H.G. Wells, en iets dergelijks wilde schrijven. De slogan “Big brother is watching you”, wordt anno 2000 nog steeds gebruikt en belooft niet veel goeds. Hoofdpersoon Winston Smith is niet gelukkig met deze slogan en heeft zijn twijfels over het politieke apparaat dat deze slogan letterlijk en figuurlijk hanteert. Als hij Julia ontmoet en ontdekt dat ook zij deze twijfels heeft, bundelen zij hun krachten om anderen te overtuigen dat het systeem niet deugt. In een gecontroleerde staat blijven ook de gedachten van personen niet onopgemerkt, dus worden zij beiden gearresteerd, gehersenspoeld en aan het eind van het boek heeft Winston zich overgegeven aan het feit dat 2+2=5, zoals het regime verordonneert. Vrij kleine druk en ruime interlinie.

Over George Orwell

George Orwell, pseudoniem voor Eric Arthur Blair (Motihari (India), 25 juni 1903 – Londen, 21 januari 1950), was een Brits schrijver, journalist, essayist en literair criticus. Hij is een van de meest bewonderde Engelstalige auteurs van de 20e eeuw. Het bekendst zijn de twee werken die hij schreef tegen het einde van zijn leven: de moderne allegorie Animal Farm en de dystopische roman 1984. Beide zijn scherpe aanklachten tegen stalinisme en totalitarisme.

Eton College en Indian Imperial Service

Eric Arthur Blair werd geboren op 25 juni 1903 in Motihari, Bihar, India uit een Schotse familie. Zijn vader Richard Blair werkte voor het opiumdepartement van de Civil Service. Zijn moeder Ida Limouzin bracht hem na een jaar naar Engeland. Hij had een oudere zuster, Marjorie, en een jongere zuster, Avril. Later zou hij zijn familiale achtergrond ironisch omschrijven als lower-…Lees verder op Wikipedia