Tabu
1
Utrecht: De Arbeiderspers, 2014
239 p.
9789029588942 (hardback)

'Ook u bent in staat een moord te plegen'

Alles wat gezegd kan worden, kan ook secuur gezegd worden: zo zou je het levensmotto van de Duitse advocaat en schrijver Ferdinand von Schirach kunnen samenvatten. Een gesprek over het verschil tussen recht en moraal, de voordelen van liegen en de moordenaar in ieder van ons.

Schrijven doet hij 's nachts, zegt hij, wanneer het rustig is en hij eindelijk tijd voor zichzelf heeft. Ferdinand von Schirach is immers niet alleen de auteur van vier boeken die wereldwijd hoge ogen gooien, maar ook een van de bekendste strafpleiters van Berlijn. Een man op wie velen een beroep doen en die daarbij allemaal een stukje van zijn aandacht opeisen. Dat von Schirach advocaat is blijkt ook uit zijn boeken, toonbeelden van een scherp en trefzeker taalgebruik die ons zonder enige moeite overtuigen van hun waarde, als waren wij, lezers een assisenjury.

Gepolst naar de invloed van zijn ervaring als pleiter op zijn boeken, aarzelt hij eerst, maar nadien geeft hij toe dat die er wel degelijk is: "Een van de grootste Amerikaanse advocaten, Harold J. McElhinny, die bekend is voor de complexe zaken die hij aanneemt, zoals Apple tegen Samsung, heeft ooit gezegd dat je ieder probleem in vijf eenvoudige zinnen kunt beschrijven. Wanneer je dat niet kunt, zegt hij, dan moet je…Lees verder

'Alle kunst zoekt naar waarheid'

Ferdinand von Schirach put voor zijn verhalen uit zijn ervaring als strafpleiter. 'Er gebeuren verschrikkelijke dingen, maar een mens is nooit puur slechtheid.'

Filip Huysegems

Ferdinand von Schirach (1964) is strafpleiter in Berlijn en tegelijk een succesvol schrijver. Vorig najaar kon u op Canvas de tv-reeks zien naar zijn eerste boekMisdaden, met de memorabele episode over twee skins die aan een bushalte een keurige meneer lastigvallen. Aanvankelijk doet die niets, daarna is hij snel en dodelijk. De advocaat die hem verdedigt, beseft dat de man een huurmoordenaar is.

Dat soort verrassende wendingen typeert zowelMisdaden (2009) als de opvolgerSchuld (2010). Op een zakelijke, glasheldere toon vertelt Von Schirach over mensen die, om het zacht uit te drukken, in botsing komen met de strafwet, en over de morele kopzorgen van hun verdedigers.

Von Schirachs grootvader was de grote leider van de Hitlerjugend, Baldur von Schirach, maar daar kan hij niets aan doen. De thrillerDe zaak Collini (2012) is nochtans een uitstap naar het naziverleden; het is een literaire verwerking van Ferdinand von Schirachs ergernis over een wetgev…Lees verder

Fascinerende roman over kunst en schuld. Sebastian van Eschburg, zoon van rijke ouders en internaatskind, is bijna getuige van de zelfmoord van zijn vader, die een dochter blijkt te hebben bij een andere vrouw. Die dood van zijn vader is taboe voor zijn moeder maar maakt diepe indruk op Sebastian. Hij ontwikkelt zich tot een begaafde en succesvolle fotograaf die gefascineerd is door kleuren en vervloeiïngen. In de liefde gaat alles veel moeizamer. Hij lijkt ongrijpbaar en een beetje eng. Op een dag wordt Sebastian gearresteerd omdat hij een vrouw (zijn halfzus?) zou hebben vermoord. Er is echter geen lijk. Vanaf dat moment verspringt het vertelperspectief naar strafadvocaat Konrad Biegler. Hij weet met succes door te dringen tot de sfinxachtige Sebastian, die Biegel mondjesmaat informatie verstrekt over wat er nu echt is gebeurd. Een schitterende literaire detective over de vermenging van fotokunst, 'moord' en vervloeiende identiteiten. Normale druk.