Clive Cussler Dirk Cussler
Geert Van Linschoten
Pacific Vortex !
Amsterdam: The House of Books, [2019]
350 p.
9789044357042 (paperback)

Dit eerste ‘Dirk Pitt’-avontuur verscheen in 1982 en wordt nu om onbegrijpelijke redenen opnieuw uitgegeven. Zoals Clive Cussler in zijn voorwoord zelf toegeeft, was zijn hoofdpersonage nog niet voldoende ontwikkeld en aarzelde hij om ermee naar een uitgever te stappen. Toch was Het logboek wel de start van de succesvolle ‘Dirk Pitt’-reeks, aangevuld met actieromans rond zijn protegé Kurt Austin.
Meer dan veertig jaar geleden was Pitt nog een jonge, aantrekkelijke luchtmachtmajoor die gedetacheerd werd naar het NUMA (Nautical Underwater and Marine Agency). Het was ook nog ‘de goede oude tijd’, toen overal nog gerookt mocht worden en exotische vrouwen naakt opgevoerd mochten worden. De VS hadden met de Sovjet-Unie een gemakkelijk te bepalen vijand en hadden nog niet af te rekenen met terroristen van allerlei slag, al duiken in het verhaal toch ook al enkele dreigende Arabische oliestaten op. Deze actiethriller is echter te verouderd om met enige nostalgie te (her)lezen.
Da…Lees verder
Het thema van dit verhaal is het verdwijnen van een atoomonderzeeër met veel moderne apparatuur. Het drama speelt zich af in dat deel van de Stille Oceaan waar veel schepen zijn vergaan zonder dat de ligplaats op de zeebodem ooit is teruggevonden. Na een korte inleiding over de verdwijning van de onderzeeër volgt het relaas over de opsporing en de eventuele berging. Cussler heeft kans gezien zijn boek van de eerste tot de laatste bladzijde spannend te houden. Het verhaal over de onderwaterrots en -grotpartijen is wat Jules Verne-achtig, maar dat doet aan het geheel niets af.

Over Clive Cussler

Clive Cussler (Aurora (Illinois), 15 juli 1931 – Scottsdale (Arizona), 24 februari 2020) was een Amerikaans schrijver van avonturenromans. Wereldwijd verkocht hij meer dan 125 miljoen boeken.

Cussler groeide op in Alhambra, Californië. Voordat hij dienst deed in de Koreaanse Oorlog als vliegtuigtechnicus, zat hij nog twee jaar op school op het Pasadena City College. Na zijn ontslag werd hij tekstschrijver en later reclamemaker voor radio en tv. Daarmee behaalde hij verschillende onderscheidingen.

In 1965 begon hij te schrijven aan zijn eerste boek, dat uiteindelijk in 1973 uitkwam. Hier kwam Dirk Pitt ook in voor, die in veel meer boeken van hem zou verschijnen. Later nam Kurt Austin als nieuwe hoofdpersoon de fakkel over van Dirk, in de serie van de NUMA-files. In alle boeken speelt de organisatie NUMA, die aan oceanografisch onderzoek doet, een belangrijke rol.

Clive Cussler was ook een …Lees verder op Wikipedia