Inleider
Auke Hulst
Women
Amsterdam: Lebowski, [2019]
398 p.
9789048850587 (paperback)

Het leven van Henry Chinaski, schrijver, half-alcoholist en alter ego van Bukowski. Dat leven bestaat voor een groot deel uit zijn ontmoetingen met vrouwen, en bijna al die ontmoetingen verlopen volgens een vast patroon: drinken - roken - seks - slapen - kater - de volgende vrouw. Chinaski ziet dat hij door al deze losse contacten de kans op een serieuze relatie verspeelt, maar is toch niet bij machte om te minderen. Portret van een randfiguur van de samenleving die best tevreden is met zijn positie en geen medelijden met zichzelf heeft, vol humor en een gigantische vitaliteit, en met vaart en verve verteld, zonder al te veel fijnzinnigheid, maar met zeer veel menselijkheid. Uitstekende vertaling. Mickey Rourke speelde Chinaski in `Barfly´ en Matt Dillon in de onlangs uitgebrachte ´Factotum´. Kleine druk.

Over Charles Bukowski

CC BY 2.5 - Foto van/door Artgal73

Henry Charles Bukowski (Andernach (Duitsland), 16 augustus 1920 - San Pedro, 9 maart 1994) was een Amerikaans schrijver en dichter. Het stedelijk landschap en de sfeer van zijn woonplaats Los Angeles hadden een grote invloed op zijn werk. Op zijn beurt had hij invloed op een aantal van zijn tijdgenoten en werd zijn stijl vaak nagevolgd. Hij was een productief schrijver, zijn oeuvre beslaat duizenden gedichten, honderden korte verhalen en zes romans.

Bukowski werd als Heinrich Karl Bukowski geboren. Zijn vader Henry Bukowski was een Amerikaanse militair van Duitse afkomst, zijn moeder Katharina Fett was een Duitse. Het gezin migreerde in 1922 naar de Verenigde Staten, waar ze zich in 1924 na enige omzwervingen vestigden in Los Angeles.

De jeugd van Bukowski werd gekenmerkt door armoede en tegenslagen. Zijn vader was vaak werkloos en reageerde zich af op zijn echtgenote en zijn zoon. Later kreeg Charles een zwar…Lees verder op Wikipedia