Bernhard Schlink
Duits
Die Heimkehr
Amsterdam: Cossee, 2006
298 p.
90-5936-103-2

De ik-verteller Peter Debauer leest een incompleet manuscript over een uit de Tweede Wereldoorlog teruggekeerde soldaat. Hij gaat op zoek naar de identiteit van de auteur, die - zo blijkt later - zijn doodgewaande vader is. De roman begint idyllisch met de beschrijving van jeugdvakanties bij zijn grootouders, de ontmoeting met de vrouw van wie hij gaat houden en een succesvolle carrière. Tot zover is de roman spannend, zonder opsmuk in glasheldere taal geschreven. Als hij op zoek gaat naar de vader ontstaat een theoretisch, geconstrueerd karakter. Er worden twee modellen gepresenteerd: de steeds op aftocht ingestelde ik-figuur en als tegenpool de vader als opportunistische intellectuele draaikont, met een bedenkelijk oorlogsverleden. Daardoor ontstaat een wat paradoxale perceptie: enerzijds blijft de lezer gefascineerd door de fabel, anderzijds stelt de totale constructie teleur. Een prachtig, niet te missen boek, dat tot nadenken stemt, maar dat niet het meesterwerk is, dat Schlink m…Lees verder

Over Bernhard Schlink

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ps45md

Bernhard Schlink (Großdornberg, bij Bielefeld 6 juli 1944), is een Duits schrijver en jurist.

Schlink groeide op in Heidelberg en studeerde daar rechten. In 1975 promoveerde hij. Vervolgens was hij verbonden aan diverse universiteiten. Van 1992 tot aan zijn emeritaat in 2009 was hij hoogleraar in de Staats- en bestuursrecht en rechtsfilosofie aan de Humboldt-Universiteit in Berlijn.

Werk

Schlinks carrière als schrijver begon met een reeks detectiveromans met als hoofdpersoon Selb, een naam die afgeleid is van het Duitse woord voor "zelf". In 1995 publiceerde hij Der Vorleser (De voorlezer), dat handelt over over een tienerjongen die een relatie heeft met een oudere vrouw die plotseling verdwijnt, maar die hij weer ontmoet als hij tijdens zijn rechtenstudie een zaak over oorlogsmisdaden bijwoont. Het boek (en de film) werd een bestseller en al snel in tientallen talen verta…Lees verder op Wikipedia