The green road

The green road
Anne Enright
London: Vintage, 2016
309 p.
9780099539797 (paperback)

De briljante zesde roman van de bekroonde Ierse schrijfster (1972) is een kroniek van de verscheurde Ierse familie Mardigan in een stadje in het West-Ierse County Clare. Centraal staat de vroegbejaarde, wat dwaze moeder Rosaleen. Ze heeft het gevoel dat ze haar kinderen heeft weggejaagd. In het deel 'Leaving' komt haar verspreide kroost als in een reeks aparte korte verhalen, elk in verschillende stijl, indrukwekkend tot leven. De 12-jarige Hanna in 1980 (die later zal lijden aan een post-natale depressie en vlucht in alcohol); Dan, de gesjeesde priester, als homoseksueel in 1991 in het door AIDS geteisterde New York (schitterend intens en melancholiek van toon); Constance in 1997 als zwaarlijvige moeder van jonge kinderen op weg naar een borstonderzoek, en Emmet als idealistische hulpverlener in Mali in 2002. In het tweede deel, dat zich afspeelt in 2005, komen ze met Kerstmis thuis als moeder besluit om het huis te verkopen. De auteur behandelt thema’s als familie, relaties, de Iers…Lees verder

Over Anne Enright

CC BY 3.0 - Foto van/door Hpschaefer

Anne Teresa Enright (FRSL) (Dublin, 11 oktober 1962) is een Ierse schrijver. Zij publiceerde zeven romans, veel korte verhalen en het non-fictie boek Making Babies: Stumbling into Motherhood, dat de weerslag is van haar tijd in Dublins kraamklinieken. Haar thema's variëren van engelen, familie, liefde, bevalling, moederschap tot de Rooms-katholieke kerk en de vrouwelijke lichaamsvorm. Enright ontving in 2007 de Booker Prize voor haar roman The Gathering.

Zij is gehuwd met Martin Murphy, toneelregisseur van het Pavilion Theatre in Dún Laoghaire, en woont in Bray (County Wicklow). Samen hebben zij een zoon en een dochter.

Jeugd

Anne Enright werd geboren in Dublin en ging naar St. Louis High School, in de wijk Rathmines. Met een internationale beurs behaalde zij in twee jaar een International Baccalaureate aan het Lester B. Pearson United World College of the Pacific in Victoria (Brits-Columbia)…Lees verder op Wikipedia