Familie
Ann Patchett
Run
Amsterdam: De Bezige Bij, 2007
333 p.
9789023426325

Voormalig burgemeester van Boston en weduwnaar Bernard Doyle heeft zijn drie kinderen, zijn biologische zoon Sullivan (33 jaar, werkt in Afrika met aidspatiënten), en zijn twee zwarte adoptiefkinderen, de broers Teddy en Tip, 20 en 21 jaar, grotendeels alleen opgevoed. Na een toespraak van Jesse Jackson bijgewoond te hebben (Doyle probeert, tevergeefs, zijn politieke ambities aan zijn zoons door te geven) komen Doyle, Tip en Teddy bij een verkeersongeluk in contact met de Afrikaans-Amerikaanse Tennessee en haar dochtertje Kenya. Tennessee wordt ernstig gewond naar het ziekenhuis afgevoerd, de Doyles ontfermen zich over de 11-jarige Kenya die hen vertelt dat Tennessee Tips en Teddy's biologische moeder is die hen van een afstand altijd is blijven volgen. Goed geschreven, boeiende, veelomvattende maatschappijkritische roman over familie, ouderliefde, adoptie, de kloof tussen arm en rijk en andere politieke en sociale issues in de VS. In een interview voor de VPRO zei Patchett dat ze met…Lees verder

Over Ann Patchett

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Ann Patchett (Los Angeles, 2 december 1963) is een Amerikaans schrijver.

Patchett werd geboren in Los Angeles en verhuisde op haar vijfde naar Nashville, Tennessee. Ze bezocht de Sarah Lawrence College en de University of Iowa Writers' Workshop. In 1990 studeerde ze aan de Fine Arts Work Center in Provincetown, Massachusetts, waar ze haar eerste roman schreef, The Patron Saint of Liars.

Haar derde roman, The Magician's Assistant, was genomineerd voor de Orange Prize for Fiction en leverde haar een Guggenheim Fellowship op. Voor haar volgende boek, de wereldwijde bestseller Bel Canto, ontving ze de PEN/Faulkner Award en de Orange Prize for Fiction. Dit boek behaalde een oplage van meer dan een miljoen exemplaren in de Verenigde Staten en werd vertaald in 30 talen, waaronder het Nederlands: Belcanto.

In haar memoires Truth & Beauty uit 2004 beschrijft Patchett haar vriendscha…Lees verder op Wikipedia