Stupeur et tremblements : roman
Amélie Nothomb
Frans
Paris: Albin Michel, 2006
186 p.
2-253-15071-1

Een Belgische vrouw werkt een jaar in een Japans bedrijf in Tokio en wordt daar keer op keer vernederd door haar superieuren. Diverse biografische gegevens van de hoofdpersoon komen overeen met die van de schrijfster, o.a. een verwijzing naar haar debuutroman uit 1992. Japans-Westerse cultuurverschillen, m.n. op het gebied van de arbeidsverhoudingen, worden oppervlakkig en enigszins hilarisch beschreven. Het beeld van de Japanner blijft steken in cliché's. Het verhaal gaat erg lang door op hetzelfde gegeven en met dezelfde zwakke humor. Het had met de helft van het aantal bladzijden kunnen volstaan. Grote letter. Winnaar van de Prix de l'Académie française 1999 (de andere winnaar was F. Taillandier met 'Anielka'*).

Over Amélie Nothomb

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door ΛΦΠ

Amélie Nothomb, schrijversnaam van jonkvrouw Fabienne Claire Nothomb (Etterbeek, 9 juli 1966), is een Franstalig Belgisch schrijfster, die afwisselend in Parijs en Brussel woont en werkt.

Doordat haar vader, Patrick Nothomb (1936-2020), diplomaat was, bracht Nothomb haar jeugd achtereenvolgens door in Japan, China, de Verenigde Staten, Laos, Myanmar en Bangladesh. Toen zij op 17-jarige leeftijd in België kwam wonen, voor het beëindigen van de middelbare school en voor haar studie Romaanse filologie aan de Université libre de Bruxelles, voelde ze zich eenzaam en onbegrepen. Om de eenzaamheid te verdrijven, begon ze te schrijven.

Na haar universiteitsdiploma te hebben behaald, keerde Nothomb terug naar Tokio, waar ze tolk Japans wilde worden. Ze ging bij een grote Japanse onderneming werken, wat geen succes werd. De onaangename en bizarre ervaringen die ze in haar baan opdeed, schreef ze van zich af …Lees verder op Wikipedia